Friday, June 03, 2005

malas?

Bicara lagi pasal malas. Pentingkan malas ni? Ya, tapi bukan untuk diamalkan tapi untuk dielakkan.

Sebab, malas merupakan musuh terbesar motivasi.

Image hosted by Photobucket.com


Belajarlah motivasi banyak manapun. Tuntutlah ilmu dari Dr HM Tuah Iskandar atau dari manusia paling positif dunia, Dr Fadzilah Kamsah sekalipun. Kalau ada sifat malas masih tertanam, tak akan hidupnya enjin motivasi tu.

Malas ini tak ada ubat, tak ada penawar. Sebab kita sendiri kena usaha buang hingga ke akar umbi.

Macam mana nak buang sifat malas ni?

Ok, ini saya ambil ide Dr HM Tuah [banyaknya ide saya cilok dari Dr Tuah. Kalau dia baca blog ni, mesti minta komisen ;p ]. Ide saja. Contoh-contohnya sendiri punya. Boleh buat contoh lain.

1. Letak gambar sesiapa saja yang boleh buat kita malu jika kita mula bermalas-malas; di atas meja atau gantung di dinding.

Contoh: teman lelaki/wanita, idola yang dikenali, orang yang dihormati.

Sebab kita ni memang lumrah, akan rasa malu jika ada orang tengok.

Tak percaya? Cuba kita ajak orang datang rumah dalam keadaan rumah macam tongkang pecah.

2. Cuba jadi kreatif.

Kata Dr Fadzilah Kamsah, pecahkan lingkaran negatif diri dan persekitaran. Buat benda-benda baru. Hias bilik lain sikit dari hari-hari biasa. Guna jalan lain untuk ke kelas. Buat kawan baru [make new friends].

Ubah rutin harian. Kalau hari-hari dok makan lauk telur je, sesekali makanlah ikan keli pula [eh, keli lagi? Sinonim sungguh dengan UIA ni].

3. Tambah stamina diri.

Kalau dah tak ada tenaga tu, macam mana boleh tak malas? Melepek sajalah sepanjang hari. Jadi, makanlah makanan yang berkhasiat. Makan buah. Kalau yang asyik selsema tak kebah-kebah tu kurang makan buahlah tu.

Kalau ada kelebihan, ambil supplement. Beli Appeton ke, Champ ke. Eh, jangan ingat untuk budak-budak saja. Orang 'besar' lebih banyak perlu tenaga. Tapi jika bahan kimia buatan ni tak perlu banyak sangat. Buah dan sayur pun dah cukup baik.

Itu saja yang saya dapat dari Dr HM Tuah. Ada cadangan tambahan? Kongsi-kongsi kong sini.

:)

1 comment:

pakdi said...

kalau tak dapat jadi apa yang kita nak sekarang, maka cuba cek balik rutin harian kita bagaimana.

dan, kita perlu berubah untuk lebih berjaya. buang rutin yang menjadi kita itu adalah kita yang sekarang, dan buat rutin baru untuk jadikan kita adalah kita yang baru :)

sekadar tambahan.