Saturday, August 27, 2005

bisnes

Subhanallah, subhanallah, subhanallah!

Baru baca separuh buku terbaru Chef Li, "Biar Kecil Asalkan Berhasil Daripada Besar Akhirnya Bubar!", aku dah digerakkan dengan ilham berbisnes.

Memang tak besar. Dan tak perlu apa-apa yang besar. Tak ada modal besar, tak perlu ilmu besar. Sebab aku teringat yang aku pernah buat benda ni masa kecil dulu. Masa sekolah rendah dulu. Aku ingat, aku buat benda ni lepas UPSR, masa yang kena datang sekolah cuma untuk main dulu. Ya, aku ingat! Baru teringat!

Aku pernah bisnes rupanya...

Aku collaborate dengan Naqieyah Nur, sahabat aku sewaktu darjah enam. Kami tak sengaja tergerak untuk buat penanda buku. Kononnya sebagai mengisi masa lapang saja. Sebab rasa seronok pula praktikkan apa yang kami belajar.

Langsung akhirnya penanda buku yang menimbun tu kami jual. Aku nak jual harga sepuluh sen dua puluh sen saja. Tapi mereka kata, yang aku ingat Azana dan geng dia, patut jual dengan harga lebih tinggi. Paling kurang lima puluh sen satu.

Aku anggukkan saja. Nak diberi percuma pada kawan-kawan pun tak apa sebenarnya. Biar jadi kenangan sebelum kami melangkah ke sekolah baru. Aku ni bukannya business-minded, sejak dulu lagi!

Bendanya tak payah. Aku rasa juga tergerak dengan hasil kraftangan yang Azana dan Shasha buat pada mulanya. Mereka pernah ajarkan aku untuk buat gelang guna paip atau tiub plastik lutsinar yang halus. Cuma perlu cebisan kain, manik dan minyak masak. Bukan nak memasak pun :)

Perca kain dicelup dalam minyak lalu dimasukkan ke dalam tiub plastik yang telah dipotong-potong mengikut ukuran standard gelang tangan. Antara selangan kain adalah manik-manik sebagai penghias, mengikut kesesuaian.

Setelah isi tiub dipadat-padatkan, sebelah muncung tiub dibakar untuk membesarkan diameternya [dulu mana tahu pun pasal fizik]. Hujung yang sebelah lagi dimasukkan ke dalam muncung yang dibakar.

Kemudian, Azana dan Shasha gerakkan lagi untuk buat kraftangan yang lain. Keychain, atau lebih diguna sebagai perhiasan yang digantung di beg, dibuat hanya dengan reben kain. Lipat-lipat, ikat, siap. Itu saja!

Rasanya siapa yang pernah jadi kanak-kanak pada masa kami jadi kanak-kanak tahu benda ni. Mungkin ada yang pernah buat pun.

Sampai sekarang, tradisi kanak-kanak tak pernah berubah. Adik-adik dan sepupu-sepupu aku yang masih kecil, selalu mengingatkan aku pada lagu-lagu yang pernah jadi nyanyian harian dan permainan-permainan yang pernah hiasi zaman kegembiraan itu.

"Assalamualaikom, kom apa kombat, bat apa, batman, men apa, mentol..."

"Malam yang sepi, pi, pi, Pak Mat jual topi, pi ,pi, kopi yang koyak, yak, yak, Pak Mat jual tempoyak, yak, yak, tempoyak yang basi, si, si, Pak Mat jual nasi, si, si..."


Bagusnya Pak Mat ni, macam-macam bisnes dia! :)

Hahaha, jangan salahkan aku bila nampak aku macam budak-budak! [Bagusnya jadi kakak sulung]

Balik kepada cubaan kami membuat dan menjual penanda buku. Huish, kalau ikutkan usaha kami, beria amat!

Hampir setiap petang aku ke rumah Naqieyah dengan kad manila, kertas kosong, pensil warna, benang kait, gam dan gunting. Tak lupa, kartun-kartun dari buku mewarna yang ada di rumah sebagai bahan tekapan untuk dijadikan penanda buku itu. Semuanya dah ada di rumah. Guna saja!

Daripada Superman, Spiderman, Batman, Pinocchio, Cinderella, Snow White, Mickey Mouse, hinggalah ke gambar jam biasa.

Semuanya pandai-pandai saja kami fikirkan sendiri, Ibu bapa kami langsung tak ambil port apa yang kami buat.

"Alah, adalah kerja rumah yang cikgu bagi tu..."

Jualan kami laku! Haha, best, best!

Lepas tu, adik bawah aku, Fitri pula jadi share partner. Kalau masa tu aku darjah enam, dia masih darjah tiga!

Fitri sanggup bantu aku buat benda yang aku minat. Eh, sebenarnya, dulu dia memang asyik ikut apa yang aku buat. Aku ni garang gamaknya. Emak dan abah pun pernah cakap macam tu.

"Fitri ni bila abah cakap dia buat tak dengar. Bila kakak buka mulut, zup, terus bergerak!"

Fitri pun tolong lukis, warna, gunting, dan jualkan.

Kami gembira benar masa tu sebab dapat duit sendiri. Kalau nak ikutkan, sebenarnya semua yang pernah kita belajar dalam matapelajaran Pendidikan Seni boleh dibuat hasil kraftangan. Bila dibuka fail poket Pendidikan Seni sekolah dulu, huish, lawa-lawa belaka!

Serius!

Kreatifnya fikiran budak-budak. Buat apa yang dirasakan nak buat. Tak perlu fikir panjang. Tak perlu fikir kesempurnaan. Tak perlu pergi kursus dan kem sana-sini. Duit dapat, gembira dapat.

Kenapa orang dewasa tak macam tu ya?

No comments: