Monday, August 22, 2005

masih dalam convest

Semalam lawat MEDEX, Medic Exhibition di KAED Gallery, terperosok jauh dari CONVEST Hill.

Huish, menarik, menarik. Lama tak didedahkan dengan pengetahuan biologi ni. Sekali mereka datang jauh dari Kuantan, menyerbu semua pelajar di Gombak ni ke sana. Ramai, memang ramai.

Masing-masing jadi jakun berminat nak tahu, bertuju-tuju soalan kepada pendemo booth seolah-olah masing-masing dah dapat gelaran doktor [untuk Medic], ahli farmasi [untuk Pharmacy], pakar-pakar perubatan [untuk Allied Health Science] atau nurse [untuk nursing].

[Ke nak cari calon pasangan dari kalangan pelajar perubatan? ;p ]

Baguslah, baru dapat alami macam mana rasa jadi seseorang yang penting pada masa depan. Kira macam praktikallah ni.

Yang paling menarik, hampir setiap booth MEDEX sediakan kuiz beserta cenderahati bagi mereka yang dapat jawab soalan-soalan itu [sekurang-kurangnya pulangkan semula kertas soalan tu dengan bertulis].

Terdetik juga persoalanan, kenapalah tak disatukan saja pelajar-pelajar perubatan ni dengan pelajar-pelajar jurusan lain? Kalau tidak, lagi banyaklah ilmu yang dapat dikongsi bersama, terutama ilmu mengenai kesihatan diri sendiri.

Dan, kadang-kadang tertanya-tanya juga kenapa jauh benar tapak pesta CONVEST? Tak bolehkah seperti bazaar lain di UIA yang selalunya buat di perkarangan masjid dan CAC?

Oh, agaknya sebab bazaar CONVEST perlu tapak yang lebih besar untuk lambakan gerai-gerai makan. Ya lah, ramai orang luar yang akan masuk. Kalau semuanya di center, sesak nanti jadinya.

Tapi, bila fikir lagi, tahu ke ibu bapa graduan tu akan kewujudan tapak pesta konvo yang sayup dari CAC, tempat mereka berkumpul tu? Kalaupun tahu [sebab anak-anak mereka kan pernah jadi pelajar UIA], mampu atau mahu ke mereka nak menapak ke sana?

Yang meramai dan memeriahkan tapak CONVO selalunya pelajar UIA sendiri. Orang luar pun mungkin sahabat-sahabat mereka dari universiti lain.

Huhu, sedihnya, tak ada kawan-kawan dari universiti lain yang datang lawat saya di sini.

Tahun ni, ada yang kurang [banyak juga kot]. Yang paling utama, tak ada funfair. Tak tahulah apa yang jadi ganti penarik untuk pengunjung hadir ke tapak CONVEST.

Tapi alhamdulillah, sambutan masih setanding tahun lepas. Lagi pun, ni kan musim peperiksaan pertengahan semester, tak payahlah jerit-jerit, hilang ilmu. Yang duduk di mahallah Sumaiyyah dan Nusaibah nanti jadi tak tenang pula nak ulangkaji.

Malam ni ada konsert nasyid di Cultural Stage CONVEST Hill. Sampai sekarang masih tak dapat dipastikan siapa yang akan buat persembahan. Anwar [Ta'aruf capuber, ingat?] yang akan jadi MC sendiri pun tak pasti.

Jadi, jawapannya kenalah tunggu malam ni...

:)

No comments: