Friday, March 02, 2007

lagi kisah sosial

Masih dalam kelas terakhir silat semalam. Cikgu Raof ada beri nasihat. Dah ada ilmu silat tu nanti jika ada apa-apa yang berlaku, gunakanlah untuk mempertahankan diri. Ajar kakak dan adik. Sama-sama kita manfaatkan ilmu yang kita ada.

Silat ni bukan tujuan nak riak tunjuk pandai. Tapi juga nak kuatkan bangsa Melayu. Tak lupa jatidiri sendiri. Untuk orang Islam juga khususnya. Supaya bangsa lain tak mudah nak pijak kita. Kita kena jadi bangsa yang kuat, sebagai asas untuk pembangunan yang lain.

Cikgu Raof sempat usik ahli kelas, pasal kecurangan yang berlaku sekarang. Adalah seorang yang di aimnya [yang hadir kelas semalam pasti tahu]. Gayanya seperti melawak, bersahaja. Tapi saya tahu, katanya memang berisi sesuatu. Nasihatnya memang tujuan beri tekanan.

Saya akui, pun dulu banyak dengar desas-desus yang tak best pasal lelaki ni. Harapnya sekarang dah tak berlaku lagi. Tak sangka Cikgu Raof naikkan semula isu ini. Itupun antara yang saya tahu. Yang saya tak tahu? Ikut pengalaman, pasti jika tak banyak pun, memang ada lagi yang lain.

Sama seperti persoalan yang ditimbulkan di forum CINTA baru-baru ni. Katanya lelaki kena bertanggungjawab pada perempuan. Halalkan cepat hubungan haram sekarang. Janganlah tambah lagi dosa. Terutama sekarang, zaman yang penuh pancaroba ni.

Tak sangka ia sebenarnya memang 1 isu.

Selak KOSMO! yang sama semalam, ada kolum jingga kecil bertajuk "Suka berseronok punca remaja terjerumus".

Artikel tu point pada remaja perempuan. Makin ramai yang terjerumus dalam hubungan seks bebas. Ketua Wanita Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM) kata puncanya banyak daripada tonton bahan lucah dan terlibat dalam kelompok mereka yang buat benda tu.

Hasil kajian Dr. Khaidzir Ismail, Pakar Psikologi Kanak-Kanak dan Remaja, UKM, didapati daripada 887 pelajar perempuan yang dikategori 'berisiko tinggi', 886 pernah buat hubungan seks!! Seorang je yang tak buat? Ai, melampau betul akhlak remaja sekarang. Saya bukan takat geram, takut pun iya.

Mana letaknya Islam dan Tuhan di mata kita?

Cikgu Raof ada sebut, kita percaya Tuhan pun, dah kita tak nampak Tuhan, apa nak kisah? Bantai jela, kan? Itu bukan penghinaan, tapi ia realiti. Sejauh mana keberkesanan pendidikan agama itu kepada orang muda sekarang, kita dah dapat lihat depan mata sendiri...

Dah kronik. Solusi?

Baru kejap tadi Prof Fauzan pula beritakan satu cerita mengejutkan. Pada malam Valentine, di KAED, satu pasangan berzina ditangkap. "It is happening here..." Apatah lagi di tempat lain.

Hidup kita di dunia jika dibandingkan dengan waktu akhirat cuma 2 jam setengah je. Mengikut perkiraan Prof Datuk Dr Harun Din, 2 jam setengah akhirat bersamaan lebih kurang 75 tahun dunia. Tapi masa yang 2 jam setengah tu la yang menentukan kita hidup bahagia tak di akhirat sana yang kekal abadi... (Rujuk halaman 80, ANDA MAMPU MELAKUKANNYA!!! karya AMAR)

No comments: