Sunday, March 04, 2007

Restriction:On

Ada beberapa perkara yang halang saya daripada mengikut 'keinginan' diri. Keinginan yang negatif. Nafsu syahwat.

Dengan abang, senarainya lebih lagi. Tapi setakat yang mahu dikongsi, mungkin ini dulu.

1.

Saya menulis yang makruf, jadi patut jadi setanding dengan apa yang diajar. Saya patut jadi contoh, bukan cuma tahu bercakap. Dah lama tertinggalkan ayat itu. As-Saff ayat 3.

"AMAT BESAR KEBENCIAN di sisi ALLAH bahwa kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan"

Ambil ayat ini sebagai pegangan. Tulis dan cakap, sebarkan makruf pada ramai. Sebagai penjamin yang kita takkan buat benda tak senonoh.

Ya ALLAH, peliharalah kami daripada kemurkaan-MU yang ini..

2.

Situasi hari ini yang langsung tak menjamin kesejahteraan dara wanita. Jika memang kita tak nak korbankan pada sesiapa kecuali suami, maka janganlah mulakan dulu. Kawalan hari ini memang dalam tahap yang tak selamat. Jika tak kena dengan teman lelaki sendiri, takut kena juga dengan orang lain. Jadi, jaga-jaga.

Kecualilah mereka yang memang nak jadi 'kasut tester'. Belum pun dibeli orang, lubangnya dah besar, orang dok cuba. (Idea dari buku ANDA MAMPU MELAKUKANNYA!!!)

Ini bukan samberono, malah pengakuan 'ikhlas' seorang hamba ALLAH, rakan kepada teman praktikal saya dahulu. Dia mengaku yang dia nak test power dulu, tak nak nanti bila dah kahwin baru tahu 'tak padan'.

Rakan praktikal saya tu balas, masalahnya, ada ke orang yang nak pada orang yang dah ditebuk tupai? Saya tanya kembali sekarang. Ada tak lelaki di luar sana yang mahukan perempuan yang telah dicuba sebagai isteri dunia akhirat?

Yang lelaki pula, jangan buat pada anak dara orang apa yang kamu tak mahu orang lain buat pada mak, kakak atau adik perempuan kamu!

3.

Kepercayaan ibu, bapa dan keluarga di kampung yang masih berada dalam kelompok 'memilih dalam berkawan'. Bukan pun lagi 'couple jangan pegang-pegang tangan'.

Mereka harapkan kita yang berada jauh dari pandangan ini untuk jaga diri. Dari kecil tatang bagai minyak yang penuh, untuk kita jadi insan yang dihormati. Bukan cuma jadi luahan ratapan pilu kekasih yang gersang.

Kasihan mereka jika harapan yang satu ini dikhianati..


Kita semua patut ada ukuran yang membataskan seperti ini.Supaya kita akan lalu 'sirat al-mustaqim'. Hanya yang di jalan itu yang akan selamat di dunia ALLAH ini. Walaupun kita ada freedom of choice, tapi sebenarnya, jika nak selamat, kita TAK ADA pilihan.

Apa pegangan kalian?

No comments: