Friday, April 03, 2009

kemahiran sosial

Saya baru lepas marah orang. Ya, saya yang kalian tak pernah nampak marah-marah ni.

Saya cukup geram dengan penghantar pos laju yang tiba-tiba telefon saya dan marah-marah.

Dahlah nombor yang telefon saya tu tak dikenali. Tiba-tiba saja tanya, "No rumah awak 23 Lorong 15 kan?"

Saya tanya siapa. Baru dia nak kenalkan diri, dia dari kurier (apatah nama syarikat dia).

Lepas tu, dia sambung, "Boleh tak saya tinggal je barang awak ni kat luar? Orang kat dalam rumah awak tu terjenguk-jenguk, tapi tak nak keluar. Saya dah tunggu 5 minit ni, banyak lagi barang saya kena hantar!"

Saya terkesima kejap. Yalah, saya yang tak tahu hujung pangkal cerita. Tahan marah. Dan terus keluar..

"Boleh tak kalau cakap dengan client tu biar berbudi bahasa sikit? Orang dalam rumah tu mungkin semua kecil-kecil, takut nak keluar. Saya bukan ada di rumah."

"Awak ada kat mana?"

"Port Dickson."
Macam mana agaknya respon dia. (Bagi yang tak tahu, rumah saya di Kuantan, tapi sekarang sedang bekerja di Port Dickson)

"Kalau macam tu saya letak jelah barang awak kat luar ni ye? Karang kalau kawan awak keluar, pepandailah dorang nak ambil barang ni."

"Kawan? Tu rumah keluarga saya, bukan rumah kawan-kawan. Nanti saya telefon rumah tanya."


Saya telefon rumah. Adik darjah 5, Ayuni, angkat. Saya tanya, tak ada orang ke di rumah? Dia jawab, ada, Amir (adik tingkatan 2). Amir walaupun tingkatan 2, tubuhnya kecil dan belum yakin diri untuk urus surat semua.

Dia telefon lagi.

"Macam mana?"

"Saya dah tanya. Memang rumah tu cuma ada adik-adik saya. Emak dan abah belum balik. Muat tak surat tu nak letak dalam postbox?"

"Tak muat."

"Tak apalah, letak saja bawah atap mana-mana."
Saya tak ada di rumah. Dah hampir 3 bulan pun tak pulang. Saya tak dapat agak jika ada tak van di perkarangan.

"Ok, saya letak ajalah bawah atap rumah awak ni." Terus letak.

Dalam hati.. saya rasa nak menyumpah (astaghfirullah, masuk neraka saya karang). Tapi lebih pada rasa kecewa dengan kemahiran sosial pekerja syarikat yang perlu berhubungan dengan orang ramai terutamanya pelanggan syarikat tersebut.

Bukankah dengan adanya pekerja seperti itu akan memudaratkan nama baik dan kredibiliti syarikat, walaupun syarikat tersebut syarikat antarabangsa?

3 comments:

hafizan said...

mira, telefon e company and do complaint.

wAn_TonG said...

saya rase, saya pernah mengalami benda y hampir same

famimahat said...

mira, emel the company, and lodge the complaint. takde orang leh lawan mira dlm hal complain tru emel ni, i knew that. go go go~!