Thursday, April 09, 2009

pet society @ facebook II

Pet Society akan jadi lebih gempak jika:

1.

Taman perumahan untuk semua pemain yang ada dalam senarai adalah sama.
Baru boleh declare siapa berjiran dengan siapa, awak duduk di mana. Ini setiap pemain lain kedudukan dan bentuk rumahnya apabila dilihat dari taman orang lain.

Cuma ada masalah sebab senarai pemain untuk setiap orang tak sama, ikut siapa yang ada dalam senarai sahabat kita. Maka, jumlah pemain tak sama. Jadi, rumah dalam taman kena bagi pada yang dalam senarai sahabat kita saja. Takkan nak buat taman untuk satu dunia kan? Tak jumpa kawan pula nanti.

Yang bestnya, jika itu berlaku, maka persaingan menghias rumah akan jadi pertandingan peringkat antarabangsa!



2.

Persaingan dalam stadium adalah persaingan dengan karekter pemain yang sebenar, bukan dimainkan oleh komputer.


Saya nampak ia computer-generated apabila 2 lagi pelumba kalau nampak kulit pisang, asyik lompat atau terjatuh, tak pula dibuang. Sedangkan dalam arahan disuruh buang, maka saya rasa kebarangkalian untuk kulit pisang dibuang adalah lebih tinggi berbanding lompat.

Dan, selalunya apabila tertinggal sedikit, pemain di laluan tengah akan ternampak lari lebih laju daripada kita yang di laluan paling hadapan. Jelas apabila trek tak ada halangan, lurus saja. Jika ada beza sikit, memang kita akhirnya akan kalah. Kalau nak kata kelajuan ikut level pet, tak juga. Kasut? Kasut sukan tak jual pun.

Jika nak aktifkan pencapaian sebenar pemain, perlu pada sistem AI sikitlah. Kena kaji pencapaian seorang pemain tu dalam aktiviti-aktiviti lumba larinya, dipuratakan dan diterjemah ketika terpilih sebagai pesaing dalam stadium.



3.

Dapat berinteraksi antara pemain yang online secara terus!
Bukannya melalui penghantaran surat dan hadiah saja. Maknanya, jika seseorang itu sedang online, kita akan nampak dia dan apa yang sedang dilakukannya dalam permainan itu.

Jika bertemu, boleh berinterasi secara terus, boleh ajak berlumba, minum-minum di cafe dan membeli-belah bersama-sama.


Jadi... siapa yang nak bantu developer upgrade permainan ni? Ajen, sebagai bakal pakar pencipta permainan komputer bertauliah? Macam mana? ;)

(Ada Pet Society ni jadi permainan berbayar lepas ni)


Ada sedikit bug yang saya perasan perlu diperbaiki.

Status pet tak akan diupdate selagi pemainnya tak log masuk dan update sendiri. Biar sebanyak mana pun pemain lain dah beri makan, dah beruskan dan mandikan.

Pet siapalah ni ek? :p

Memang ia bertambah semasa kita masih dalam sesi permainan tersebut. Tapi apabila kita restart permainan ("Save and Quit" dan masuk semula), status mereka akan kembali macam sebelum kita beri makan semua tu.

Jika tahap kekenyangan pet itu kosong sebelum ini, ia akan jadi kosong semula apabila kita masuk semula. Padahal, tinggalnya taklah lama sangat sampai ia boleh jadi kosong.

Boleh cuba perhati jika saya silap.


Petua hari ini:

Jika anda telah kehabisan pet untuk dilawat (baca betul-betul) dan diberi makan, boleh cuba cari pet di Cafe. 9 ekor yang ada dalam Cafe itu dipilih secara rambang daripada pet seluruh dunia yang mendaftar dengan Cafe. Jika kita berdaftar, akan ada tanda tick di status bawah tu.



Jadi, bolehlah klik pada mereka untuk lawat mereka. Mana tau ada rezeki untuk beri makan dan dapat Paw Point? ;)

Untuk dapat lagi 9 set pet lain, boleh balik ke rumah dan keluar ke Cafe semula. Kalau tak jadi, boleh "Save and Quit" dan masuk semula Pet Society. (Cara ni agak leceh untuk mereka yang mempunyai talian internet yang kurang memberangsangkan dengan komputer sendiri berRAM rendah)

Uih, mencari orang untuk diberi makan dan diberi hadiah. Jikalah dalam dunia sebenar pun macam tu...

3 comments:

Fahmi Mahat said...

wah3~ :)

sakinah said...

yg pasal status tu kan
rasany dorg wat mcm tu salah satu sebab, cth:
ble pet lama xmandi, akan menghasilkan poo yg bleh kuar duit :D

so kalau kte yg mandikan, tp si tuan pet xnak dia dimandikan sebab nk kumpul poo

heheheheh

Thinzar said...

u r my sifu.. gotta learn from u.. still don't know how to earn paw point.. or earn money :)