Sunday, May 24, 2009

ibu

Dalam Kursus Induksi Khusus lepas, dalam satu sesi pengucapan awam, ada seorang peserta wanita menyampaikan pengucapan mengenai ibu, sempena hari ibu pada Ahad minggu sebelumnya.

Usai pengucapan, penilai pada masa itu, En. Hanafi akui yang beliau cukup tersentuh. Hampir mengalir air matanya. Lalu cepat-cepat dilindungkan dengan pakai kaca mata.

Anak sulung penceramah ini sebaya saya.

"Itulah tuan-tuan dan puan-puan. Kadang-kadang anak-anak ni tak faham perasaan ibu bapa. Kalau ada teman lelaki, nak cepat-cepat saja kahwin.

Bukan ibu bapa tak setuju, tak suka anak-anak mereka kahwin. Tapi anak tu baru habis belajar. Tak sempat lagi nak berbudi pada orang tua..

Ibu bapa ni bukanlah minta dibalas semua jasa mereka. Tapi sekadar minta dikenang. Sekurang-kurangnya, bila nak ambil keputusan kahwin tu, bawa mereka bersama dalam setiap perbincangan dan keputusan.."


Seorang teman baru menceritakan pada saya. Kakak iparnya sekarang koma selepas melahirkan anak yang keempat.

Kakak ipar sahabat ini dah pun ada 3 orang anak. Kelahiran yang sebelum-sebelum ini elok-elok saja.

Tiba anak yang keempat, si ibu ada darah tinggi. Mulanya doktor minta ibu bertenang dahulu sebelum cuba melahirkan cara biasa. Sebelum melahirkan, tekanan darah si ibu pada tahap normal.

Tapi, bila masa si ibu meneran, tekanan darahnya dah sampai ke kepala. Beliau terus koma. Si anak yang masih dalam perut, tersekat oksigen daripada sampai ke otaknya. Otak bayi malang itu tidak berfungsi walau selamat dilahirkan.

Keluarga sahabat saya ini rujuk pada seorang doktor kenalan. Beliau terkejut. Katanya, bila ibu ada darah tinggi, tak patut lahirkan anak secara biasa. Ibu patut melahirkan secara pembedahan. Ini sudah silap!

Silap??

Ibu malang ini dalam koma. Apabila tersedar sebentar, beliau meronta-ronta. Saluran yang dimasukkan di mulut terpaksa dipindahkan ke leher. Leher si ibu ditebuk. Kata doktor, jika di mulut bimbang akan berlaku jangkitan kuman.

Anak kedua terakhir si ibu yang baru berusia tujuh tahun asyik menanyakan ibunya. "Kenapa ibu tak balik lagi ayah?"

Ayah pula yang dah banyak hari cuti tanpa gaji sebab perlu berkejar sana-sini diberhentikan kerja.

"Sedih saya, Mira. Dulu masa saya kahwin, dia sihat lagi. Elok je tolong sana-sini. Sebab nak melahirkan, dia dah jadi macam ni.."

Hargai dan sayangilah ibu kita. Pengorbanan beliau yang melahirkan dan membesarkan tak ternilai harga keperitannya.

No comments: