Wednesday, May 20, 2009

bersangka baik

Semalam saya telah didatangi oleh seorang pensyarah perempuan Cina yang meminta bantuan saya untuk perihal rekod kedatangan pelajarnya dalam sistem.

Sementara itu, kami berbual.

Beliau sudah berusia 52 tahu. Geraknya dah tak lancar. Tulis pun dah ketar-ketar. Saya sangat kasihan lalu bertanya jika beliau ada perancangan untuk bersara awal.

"Tak cukup duit maa. Kalau saya bersara, saya cuma dapat RM1500 sebulan. Memang tak cukup."

"Sekarang saya cuma mau maintain saja. Nak naik pangkat pun segan. Sebab saya tak mampu buat kerja. Saya sudah sebulan cuti sakit. Doktor dah tak bagi cuti lagi. Sebab saya masih mampu berjalan."


Pernyataan terakhir beliau sebelum meninggalkan saya,

"You mau tau ka? Saya sakit ni, semua yang tolong saya bukan orang Cina. Orang Melayu yang banyak tolong saya. Dalam kaum sendiri, kami lebih selfish. You dengan hal you. Saya dengan hal saya. Kalau dalam Islam, orang Melayu mesti bantu-membantu. Seorang sakit, kita tarik sama."

Sedangkan kita sesama Melayu merendahkan martabat kaum sendiri dan memandang diri pada mereka.

Bersangka baiklah kepada semua.

"Manusia yang paling baik ialah mereka yang paling bermanfaat kepada manusia lain."

No comments: