Friday, November 02, 2007

ah,kena TAG!

Aduhai, saya dah kena tag pula. Walaupun tak suka nak buka pekung, tapi rasa nak menghargai juga orang yang ingat pada saya [baca: orang yang ingat nak TAG saya]. Terima kasih Ana :)

Sebenarnya, dalam entri awal-awal dulu, mungkin masih ada dalam blog ini atau dalam blog sebelum ini di Upsaid.com], menceritakan perihal diri adalah niche utama saya. Saya bercerita seolah-olah bercerita dengan diari. Saya tulis saja apa yang saya suka.

Tapi, bila saya dah sedar yang pembaca 'diari' saya bukan saya seorang atau bukan juga hanya pembaca rawak blog-jumpers, saya kena 'mahalkan' semula diri. Takkan nak cerita semua tentang diri pada orang sebarangan, kan?

Apa-apapun, kalian nilailah sendiri bagaimana isinya untuk entri yang satu ni :)

Baik, 8 perkara yang tak ramai orang tahu pasal saya:


1. Suka main permainan komputer, tapi tak suka 'lawan' dengan komputer dan tak suka permainan RPG.

Saya tak suka 'lawan' dengan komputer walaupun komputer ialah sebaik-baik lawan untuk kita tingkatkan kemahiran dan kecekapan dalam main permainan komputer. Tapi saya jenis yang berdebar bila tahu sedang lawan dengan yang lagi terrer. Selalunya main dengan adik-adik saja. Tapi ada masanya kalah juga.

Kalau main permainan berbentuk puzzle atau yang perlu berfikir, janganlah cabar Fahmi dan Amir. Mereka memang handal. Kalau permainan lawan-lawan yang perlu banyak gabungan kekunci atau guna cheat, susah nak tandingi Fitri. Sebab dia ni rajin surf internet untuk teknik paling bagus.

Dan mereka, boleh tahan main permainan RPG yang ambil masa yang lama malah berhari-hari untuk sudahkan. Kalau saya, memang dah bosan.



2. Saya tak suka bertanding dengan lawan yang 'nampak'.

Saya memang bukan orang sukan. Saya tak suka bertanding. Tapi saya selalunya ada kebarangkalian yang tinggi untuk menang bila sertai sebarang peraduan. Masa kecil dahulu, saya selalu juga dapat hadiah dari majalah-majalah dan komik-komik untuk pertandingan mewarna. Antaranya Bambino, Mingguan Kanak-kanan [warna gambar Cybercop] dan komik Kawan [warna seorang superhero Kawan ni. Siapa entah namanya].

Pada pertandingan Pesta Type III di MRSM dulu, dalam berserabutnya kumpulan di bawah pengurusan saya [entah macam mana boleh dilantik sebagai ketua], kami dengan tajuk tesis 'Bawang Putih.. Satu Penerokaan' boleh dapat tempat ketiga kategori Kajian Umum. Rasa macam tak percaya naik ke pentas ambil sijil kemenangan.

Saya juga dengan tak sangkanya boleh menang tempat pertama kuiz Maal Hijrah anjuran.. err.. persatuan mana ya? Saya tak ingat. Mungkin QYC. Pada dua semester lepas kalau tak silap. Dapat hamper biasa-biasa saja. Tak banyak beza dengan yang dapat tempat kedua atau ketiga. Tapi yang tak sangka tu, slogan Hijrah yang saya rangka dalam masa tak sampai 2 minit boleh dapat tempat pertama!

Saya ni jenis yang kalau ada pesaing, terutamanya jika pesaing itu cuma seorang, saya cenderung untuk tarik diri atau menyerah kalah. Itu memang saya.

Saya akui, dalam banyak hal kehidupan, saya memang bertuah dan selalu bernasib baik walaupun dalam banyak banyak pertandingan, saya sertai suka-suka saja dan tak ada niat untuk menang. Alhamdulillah.


3. Saya tak pernah pegang jawatan tinggi dalam sekolah sejak darjah 1 hingga Tingkatan 5

Ini kalian boleh teka sendiri agaknya. Saya tak pernah jadi pengawas waima pengawas pusat sumber atau pembimbing rakan sebaya yang boleh pakai baju lain daripada orang lain.

Di MRSM pun sama. Saya bukan Badan Wakil Pelajar [BWP], Lembaga Disiplin Pelajar [LDP], Jemaah Dakwah Islamiah [JDI], English Motivational Committee [EMC] atau Pembimbing Rakan Sebaya [PRS].

Sampai ke UIA sekarang ni. [Atau ada antara anda boleh namakan walau satu?]

Kenapa ya? Ke poin yang seterusnya.


4. Saya tak suka jadi tumpuan khalayak.

Biasalah. Jika dah nama 'introvert', memang beginilah sifat-sifatnya. Saya pendiam [rasanya yang ini, akan ada yang nak menidakkan. Boleh ke poin 5] dan saya tak suka jadi tumpuan. Dalam banyak hal, saya lebih suka berada di 'belakang tabir'.



[Buat ke poin ke poin ni dah macam buat algorithm atau use case la pulak]


5. Saya hanya ramah dengan yang saya selesa dan betul-betul rapat.

Sebenarnya, dari masa ke masa, saya cuba nak kurangkan testimoni orang yang mengatakan saya ni pendiam. Tapi setakat ni cuma boleh pilih-pilih orang. Ada juga penulis testimoni di Friendster yang akui saya ni pendiam. Tapi ada satu-satu masa saya akan bercakap lebih dari dia.

Tapi kesimpulannya, jika nak dengar suara saya, kalian kenalah tegur dulu :p

Hanya keluarga saya saja yang tahu betapa 'pendiam'nya saya.


6. Saya suka ada networking atau line dengan orang ternama.

Sejak masuk ke UIA ni, saya dapat banyak sangat peluang untuk berkenalan dengan mereka yang ada nama. Memanglah semua orang ada nama, tapi maksud saya, orang yang dikenali ramai. Atau bahasa mudahnya 'glamer'.

Nabi kata, jika kita buat sesuatu dengan niat tertentu, maka kita akan dapat apa yang diniatkan. Dah jadi salah satu sebab saya nak ke UIA pun sebab tahu di sini tempat lahirnya kebanyakan artis nasyid. Saya pun mula minat nasyid sewaktu di MRSM. Tingkatan 4. Sebelum tu Hindustan dan omputih je. Sebab minat tu, saya masuk UIA. Tanpa terdedah pada info pasal universiti-universiti lain. Bias betul.

Maka, kenallah saya dengan mereka. Dan sekarang, bila bertemu mereka, taklah rasa takjub macam jumpa Wardina Safiya di Ampang Poin semalam bersama suaminya [iklan]. Masih pandang tinggi pada mereka, tapi taklah terkesima sangat :p

Bila di UIA ni pula, saya suka bila dapat berkenalan dengan orang penting UIA [SRC saja. Taskforce tak termasuk. Kak Zeti, saya tak cakap pasal akak, tapi takut ada seorang dua ahli Taskforce yang terasa bangga lak].

Rasa kebanggaan tu termasuklah bila dapat Ustaz Maszlee Malik sebagai pensyarah kelas dan dapat Ustaz Zawawi Yusoh sebagai mentor untuk buku 'Akrab dengan Tuhan'.


7. Saya ni jenis konvensional. Susah nak keluar dari sesuatu kebiasaan.

Bila dah habis sekolah rendah, mesti sedih nak ke sekolah menengah pula. Bila dapat tawaran ke MRSM Kuantan, berat hati nak tinggalkan sekolah Panglima Perang. Padahal saya dapat peluang yang baik dan tak ramai yang dapat. Lama jugalah baru dapat sesuaikan diri hidup berasrama [jangan salah baca].

Dari matrik UIA, nak pindah ke Gombak pun sama, banyak sangat ngomelnya. Kelas jauhlah, tak macam kat matrik dulu, 5 minit sebelum kelas baru keluar pun boleh sampai on time. Dulu, tv ada di setiap aras kolej. Di sini kena ke blok lain nak tonton tv. Padahal, tak mati pun tak dapat tengok tv.

Nak keluar dari jurusan Sains Fizik ke ICT pun bimbang sangat susah nak dapat kawan. Macam tu juga bila nak khususkan ke Sains Komputer [CS], sebab masa tu, kebanyakan kawan rapat semua ambil Sains Maklumat [IS]. Semuanya bimbang. Padahal, sebab saya ni bukannya jenis yang terlalu bergantung pada kawan, boleh juga teruskan hidup. Sampailah sekarang.

Mm, apa poin yang terakhir ya?


8. Saya suka duduk di rumah :)

Macam lagu Nowseeheart yang saya quote di entri sebelum ni, "Takkan kau temui, semurni cinta keluarga."

Itu poin utama. Lagipun, dalam ayat-ayat al-Qur'an dan hadis-hadis Nabi, banyak ditekankan untuk menjaga hubungan dengan ibu bapa lebih daripada hubungan dengan orang lain. Maka, tentunya ada hikmah di situ. Tanpa mereka, kita takkan ada di dunia. Tanpa mereka yang membesarkan, kita takkan jadi elok begini.

Tanpa adik-adik yang ada banyak perwatakan, saya takkan dapat pendedahan awal kepelbagaian watak manusia di dunia. Tanpa mereka juga, tak adalah suara ketawa yang menghiburkan. Kata DMFK, jika kita peluk bayi, kita dapat rasa tenang. Sebab bayi tak ada dosa. Begitu juga dengan kanak-kanak. [Untung jadi anak sulung. Ramai adik]

Sementara belum ada apa-apa tanggungjawab besar untuk digalas, sebaiknya, kita habiskanlah masa bersama keluarga. Sebab tu sementara boleh ni, saya lepas ni bercadang nak cari kerja di Kuantan saja. Nak duduk di rumah, ringankan beban mana yang patut. Dan tak perlulah nak tambah beban dengan saraan hidup lain di tempat selain 'rumah'.

Ini semester terkhir saya. Maka kalian tak akan jumpa lagi saya di UIA [kecuali waktu clearance dan Convest tahun depan], atau di KL pun. Tapi di KL mungkin lagi. Masih banyak urusan. Saya kira.


Tagging rules:

1. Each blogger must post these rules.

2. Each blogger starts with eight random facts/habits about themselves.

3. Bloggers that are tagged need to write on their own blog about their eight things and post these rules. At the end of your blog, you need to choose eight people to get tagged and list their names.

4. Don’t forget to leave them a comment telling them they’ve been tagged and to read your blog



Baik, tiba masa kita lihat siapa yang kena. Senarai seterusnya yang saya nak TAG:

1. tintamadani
2. along
3. abang zamri
4. firdaus ariff
5. azree
6. paan


6 orang je cukuplah kot :p Selamat bercerita!

No comments: