Thursday, November 22, 2007

Mobile Money

Saya baru saja mendaftarkan diri sebagai seorang ejen Mobile Money. Mobile Money ialah satu syarikat yang menyediakan perkhidmatan membeli topup dan membayar bil menggunakan SMS. Topup termasuk semua syarikat telekomunikasi yang ada di Malaysia iaitu Maxis, Digi dan Celcom. Tak ketinggalan, boleh juga beli iTalk Mobile dengannya. Bil yang boleh dibayar pula termasuklah bil TNB, air, telefon bimbit, talian tetap TM, ASTRO, kereta, rumah dan kad kredit.

Percaya tak yang kita boleh membeli topup handphone dengan hanya misscall ke nombor fixed line Mobile Money? Ya, Mobile Money boleh melakukannya! ;)

Dari segi operasi Mobile Money, selepas mendaftar, kita boleh terus menyimpan modal ke dalam 'wallet' yang diletakkan di dalam CIMB Trust. CIMB Trust ni bukan unit trust, tapi satu tabung yang Mobile Money minta CIMB wujudkan khusus untuk ahli-ahlinya.

Modal kita ada dalam simpanan bank. Jadi, jangan takut jika syarikat lingkup atau handphone kita kena curi.

Jumlah wang yang ada dalam 'wallet' itu ialah jumlah yang boleh kita guna untuk request topup dan bayar bil. Cara nak masukkan wang modal itu ialah dengan pertama sekali mendaftar nombor akaun CIMB kita di ATM untuk dilinkkan dengan 'wallet'. Selepas daftar, guna saja SMS untuk masukkan berapa saja nilai wang yang ada dalam akaun CIMB itu ke dalam 'wallet'.

Tak ada akaun CIMB? Tak ada masalah. Selain CIMB, ada lagi 3 bank lain setakat ni yang dah menandatangani perjanjian kerjasama dengan Mobile Money iaitu Maybank, RHB dan Hong Leong. Kalau ada kad kredit Hong Leong, boleh SMS gateway Mobile Money untuk transfer nilai dari akaun Hong Leong kepada 'wallet'.

Untuk yang belum bekerja atau tak bercadang untuk memiliki kad kredit, macam saya, kita boleh buat 3rd party transfer dari dua lagi akaun lain iaitu Maybank atau RHB. Tak ada kedua-dua akaun tu? Tak ada masalah. Boleh juga buat cash deposit transfer ke akaun Maybank atau RHB Mobile Money. Dari mana-mana bank pun, wang modal kalian akan tetap dipindahkan ke CIMB trust.

Kesimpulannya, kalau tak ada akaun bank tu boleh sertai program ni. Akaun bank tu hanya berguna apabila kalian nak keluarkan wang dari 'wallet' ke bank. Ya, pada bila-bila masa ;)

Mobile Money bukan Multi-Level Marketing [MLM]. Jadi, untuk yang ada ideologi negatif pada MLM, ini satu peluang bisnes yang tak patut dilepaskan. Tapi, Mobile Money guna sistem MLM untuk ahlinya dapat komisen dan bonus laju sikit. Taklah dapat untung runcit melalui penjualan prepaid macam di kedai-kedai.

Guna sistem MLM, tapi bukan MLM. Apa maksudya? Dah guna MLM itu maknanya sistem MLM lah!

Tu soalan saya pada orang yang mempromosikan pada saya dulu. Tapi dia terangkan, MLM terikat dengan Akta Jualan Langsung, tapi Mobile Money berdaftar dengan Bank Negara. Akta Jualan Langsung mewajibkan orang nak nak sertai berusia 18 tahun dan ke atas. Tapi, sebab Mobile Money ni bukan MLM, sesiapa saja boleh sertai.

Sekarang, yang ramai guna prepaid ialah budak-budak sekolah rendah sampai sekolah menengah. Yang di universiti dah di tengah-tengah. Dah ada yang guna line. Jadi, kalau sertai program jual prepaid yang MLM, market tak luas. Setakat 18 tahun ke atas cuma sedikit jika dibandingkan dengan usia budak sekolah rendah sampai menengah.

Mereka yang selalu topup mesti nak sertai. Sebab, kalau beli prepaid dengan Mobile Money, dapat komisen pada setiap pembelian.

Untuk pengetahuan semua, Mobile Money bukanlah syarikat pemborong, pengedar atau peruncit prepaid. Mobile Money cuma pengantara yang memudahkan urusan jual beli antara kita dengan syarikat-syarikat telekomunikasi itu. Mobile Money tak ambil sesen pun dari pembelian prepaid kita daripada Maxis, Celcom atau Digi. Kiranya dapat untung bersihlah. Ni senarai komisen yang kita dapat dari nilai topup prepaid yang dibeli melalui Mobile Money.

Maxis dan Celcom 2.75%
Digi 1.375%
iTalk Mobile 12.5%


Nilai ini boleh berubah bergantung pada syarikat-syarikat itu sendiri. Tapi setakat ini, inilah yang saya dapat melalui setiap pembelian.

Tahukah kalian yang menggunakan Maxis, selain nilai topup RM10, RM30 dan RM60, kalian boleh juga buat eReload dengan jumlah minimum topup RM5? Ya, tak payah ke kedai! Boleh buat sendiri!

Berapa yang anda perlu bayar untuk software yang menjimatkan masa tanpa perlu ke kedai dan pejabat pos ini? RM100? RM1000?

Cuma RM10. Dan anda telah pun miliki kedai topup dan pejabat pos mini. Boleh topup sendiri, boleh bayar bil hanya dengan SMS ;)

Macam mana dengan sistem MLM yang digunakan? Aa, yang tu kena tanya saya personally. Ada cerita yang sangat menarik. Jika kalian berminat nak guna teknologi selepas Maybank2u ini untuk kemudahan diri sendiri, baru kita bual pasal bisnes lanjutan yang boleh dilakukan dengan Mobile Money, selain jadi kedaai topup ;)

Hubungi saya di amira_ruzaidi[at]yahoo[dot]com atau ym kimura_16.

Rujuk sini untuk penerangan lanjut mengenai Mobile Money.

No comments: