Sunday, November 18, 2007

award presentation

Ahad terakhir saya di UIA, saya mengomel-ngomel sendiri. Mak abah dan adik-adik datang ke UIA, tapi saya tak dapat ikut mereka pulang ke Kuantan sekali sebab Selasa lalu saya ada FYP Award Presentation kepada orang luar sebagai juri profesional.

Sudahlah tak dapat pulang sekali dengan mereka, kena naik bas lagi. Ingatkan dah tak ada lagi kisah naik bas KL-Kuantan selepas pulang kali terakhir untuk Hari Graduasi Fahmi di SBP Integrasi Indera Mahkota.

Pula tu, kena tambah tekanan dengan persiapan untuk membentangkan sekali lagi projek FYP kami. Saya ni bab-bab presentation memang tak suka. Saya tak suka bercakap. Saya boleh bercakap. Tapi dengan menulis. Nak dipersembahkan kepada orang luar pula tu. Kena jaga standard pelajar Sains Komputer UIA.

Along seperti biasa jadi pembakar semangat. Walau tak jadi sepenuhnya ikhlas, tapi at least saya dah tak merungut-rungut. Along kata, "Mungkin ada hikmahnya. Penulis kena berminda positif. Lepas present nanti boleh balik, tak balik-balik sini lagi."

Selepas Ahad, saya hadapi hari-hari dengan separuh hati. Tak sabar rasanya nak sudahkan semua dan pulang ke rumah untuk selama-lamanya. Hari Selasa present, malam sebelumnya baru buat slide Power Point.

Pada hari pembentangan, melihatkan persembahan projek-projek hebat sahabat-sahabat lain, saya dan partner, Do Chamilah makin tawar hati. Mereka dalam bidang networking dan embedded system yang payah nak faham, padahal kami cuma buat software, yang memang sangat mudah nak faham. Kami memang tak harap apa-apa daripada pembentangan itu.

Pembentangan kami sangat ringkas. Dan jadi satu-satunya kumpulan yang tak perlu bergerak ke mana-mana untuk tujuan demo. Sebab 'barang' kami cuma dalam komputer. Soalan yang diaju agak mudah dijawab. Skop kami tak besar. Cuma kena tahu pasal VB6, Boolean Algebra, Truth Table dan Digital Gates Circuit.

Lepas bentang, kami bergerak ke tempat duduk dengan rasa lega teramat. Semasa diumumkan pemenang tempat ketiga, kami dah bersandar di kerusi, menantikan sahabat-sahabat ambil plaque yang disampaikan oleh Dr Maziah.

Tapi tanpa disangka,

"The first runner up... BOOLEAN ALGEBRA TOOLKIT!"

Sebutan nama yang sangat familiar tu buat saya tersentak dari lamunan 'nak balik'. "Bro Rizal panggil kami ke?" tertanya-tanya dalam hati. Yang lain semua dah buat muka takjub. Seperti tak ada yang sangka kami akan dapat antara 3 nombor tertinggi tu.

Sepanjang nak berjalan ke depan, saya rasa macam dalam mimpi. "Tipulah!" berulang kali dalam hati. Rasa gembira dan teruja. Tapi dalam masa yang sama kehairanan. Juga simpati dengan sahabat-sahabat lain yang bekerja lebih teruk daripada kami sepanjang semester.

"We have to ask the examiners how they marked us."

"Yea, it's like in dream. I can't believe it."

"We have defeated Robot and Smart Home??!"


Itu antara kata-kata saya dengan Chamilah. Sambil sahabat-sahabat lain ucap tahniah, saya rasa kurang senang. Kami tak layak untuk menang. Tapi kenapa...?

Mungkin benarlah kata AbdulRahman [ya, CEO syarikat EOP saya]. Masa present, jangan terangkan pasal teknikal sangat. Tapi tumpu macam mana nak pasarkan produk kami. Sebab orang industri ni, yang pentingnya macam mana kita boleh jual produk. Mereka bukan nak tahu sangat macam mana produk tu dibuat. Tapi nak lihat hasil akhirnya.

Saya gembira juga. Hari pembentangan ni dah tersenarai dalam 'benda yang saya dapat dengan mudah' atau 'nasib saya memang baik'. Saya dah ulang semula kejayaan Pesta Type III di MRSM dulu...

Apa-apa pun, terima kasih untuk semua yang membantu, secara langsung atau tidak. Dan, terima kasih TUHAN. Hikmah atas ujianMU ini sangat jelas.

Tahniah Sidek, Najma, Malik dan Muiz.

Kawan-kawan semua, kita jumpa lagi pada hari graduasi nanti!

[Sebab keterujaan dapat tempat kedua keseluruhan FYP, saya berjaya habiskan jualan buku Akrab dengan Tuhan di dalam conference room itu juga. Tak sempat nak bawa pulang untuk dijual di rumah. Indahnya rahmat ujian!]

Baca sini: best computer science fyp awards

2 comments:

Nakael Sidek Karim said...

hehehe..tahniah mira & dontcha....buku tu baru bace separuh jalan..hehe..time2 commute sy bace...neway..kami lagi ar tak sangka...nak dapat award tu..memang rezeki kita kot.. :) guluck in future k

mira said...

eh, ke sini lak sid? tq. untuk semua. da habis baca, komenla :)