Monday, June 27, 2005

minggu ta'aruf

Entri kali ini lebih bersifat peribadi, tapi ada juga yang dikongsi bersama sebenarnya. [Sesekali tukar genre daripada fokus asal -- eh, ada fokus ke?]

Kenapa saya join ta'aruf? Kalau dulu bolehlah kata nak sambut kawan-kawan yang masih di matrik di kampus induk. Sekarang?

Bro Abu Bakar Sidek [ABS] kata lepas ni dalam borang penyertaan sebagai komiti ta'aruf patut diletakkan amaran.

"Beware, joinning ta'aruf committee will make you addicted to join more."

Haha, ucapan ABS memang penuh semangat dan kata motivasi dengan selitan lelucon, tak jemu nak dengar.

Untuk ta'aruf yang saya sertai sebelum ini pun, ABS pernah soal pertanyaan yang sama. Kenapa pelajar UIA teruja sangat nak sertai program ta'aruf?

Sebab nak fail plastik yang boleh dapat dengan harga tak sampai seringgit? T-shirt yang harga RM10.50 sehelai kata Bro Latif? Atau baju batik yang kalau nak boleh cop sendiri tu?

Atau kepinginkan sijil ta'aruf yang entah orang nak ambil kita kerja nanti tahu atau tidak makna ta'aruf? Dan buat apa perlu banyak-banyak? Sijil BTN pun kalau dah ada satu dah cukup, doa-doa supaya janganlah ada peringkat kedua pula.

Sampai sekarang semua orang masih tertanya-tanya. Apa bestnya ta'aruf?

Kata ABS, yang paling menarik ialah ESPRIT DE CORPS [dengar ini dah tentu ingat Pakdi :) ]. Kerjasama berkumpulan. Jemaah. Buat kerja ramai-ramai dalam satu kerukunan. Bantu-membantu.

Saya?

Kalau nak kata ikut kawan pun, to be honest, sebelum jejak ke Experimental Hall Rabu lepas, saya tak tahu seorang pun yang lain yang sama jadi komiti untuk ambilan kali ini. Jangan kata yang kenal, yang tak kenal pun, satu nama pun saya tak tahu.

Yang saya tahu, saya tak sabar untuk hadapi cabaran ini. Cabaran kerana tak tahu siapa yang akan jadi rakan sekerja saya, lebih-lebih lagi saya ditempatkan dalam biro apa. Dan, apa yang menanti saya di Lanchang dan Ta'aruf Week June 2005/2006 Intake.

Peristiwa dua sem lepas berulang kembali. Sekurang-kurangnya pada masa itu ada Nurul, walaupun pada saat-saat akhir ada yang menyebabkan dia tak sertai. Dan saya buat kawan hanya sewaktu induction course.

Ta'aruf kemasukan November 2004/2005 lalu benar buka banyak peluang untuk saya buat 'social insurance'.

Lepas saja sertai ta'aruf buat pertama kali itu, banyak benar jemputan yang datang untuk saya terus sertai program-program UIA yang lain. Sejurus lepas itu iiPAC sebagai contoh. Dah saat-saat akhir, sangat dekat dengan ta'aruf [jika kami pulang awal, komiti iiPAC pun pulang awal juga], masih ada yang mengajak.

Untuk Kids of the World juga, terima kasih buat Dhany yang menjemput [huish, dapat jemputan daripada program manager tu, bangganya! :) ]. Dua kali bekerjasama dengan Dhany dalam biro yang sama; Prep and Tech dalam ta'aruf dan Transport and Accomodation dalam iiPAC.

Dengan ta'aruf Nov jugalah saya dapat sertai CONVEST 2005/2006 [rasanya tuan punya badan tak mahu namanya disebut ;p ].

Dengan ta'aruf juga saya dapat kenal ramai staf UIA yang sebelum ini tak pernah nak ambil tahu. Bekerjasama dengan SRC pun masih rasa diri kecil, inikan pula dengan staf UIA, memang tenggelam! Sekarang pun masih cuba 'mengapungkan diri'.

Mungkin sebab itu agaknya, perjuangan diteruskan dengan ta'aruf sekali ini. Menjerluskan diri dalam 'masyarakat besar' UIA. Untuk terus rasa wujud. Untuk terus rasa ada guna. Untuk terus rasa dihargai.

Saya juga rebutkan perhatiankah, Along?

Memang ada komiti kali ini yang saya kenal dan terlebih kenal. Ada yang sekali semasa ta'aruf Nov lepas. Yang satu biro dengan saya masih ada Reflia dan Nadia.

Yang bukan satu biro masih ada abang Robot, kak Kema, Hazira [budak kecik ni, dahla S/U Convest, assistant progam manager ta'aruf pula tu!], abang Fuad, kak Milah, kak Farah, abang Syuk dan abang Azlan.

Selalu terlepas untuk bersama dengan sahabat satu jurusan yang selalu juga sertai ta'aruf, Amy, Ana dan Husna.

Yang menariknya, kali ini, dapat bos biro yang dah terlebih kenal tapi tak tahu pun dia join sekali lagi selepas yang baru lepas ni. Kalau selalunya bekerjasama dalam ANSARA saja, kali ini dapat juga keluar kepompong.

Abang Nazri, glad to have you together in one bureau!

Kak Syisyi juga [orang lain kena panggil Syida, dia marah ;p ], kakak ANSARA dalam Program Coordinator. Kak Chenaz pun ada tapi dalam biro lain.

Banyak juga perubahan untuk ta'aruf kali ini jika dibandingkan dengan November intake lepas.

Antaranya:

1. Dulu induction course buat di Hotel Bagan Lalang, Sepang, kali ni di hutan Pusat Penyelidikan Biologi Lanchang, Pahang. [mujur juga tak ada BTN macam semester lepas ;p ]

[Mulut sebut: Alah, Pahang lagi, tak ada tempat lain nak berjalan? Hati kata: Hei wak, Lanchang di mana pun tak tau, ada hati memperlekeh 'rumah' sendiri ;p ]

2. Dulu tak pernah dengar dalam induction course ada jungle tracking pun. Paling lebih pun kami bersiar-siar di tepi pantai yang indah. [la, kata masa tu bulan puasa! ;p ]

3. Ta'aruf Week dah betul-betul jadi satu minggu! [7 hari la!]. Kalau sebelum ini cuma hujung minggu saja. [Menyebabkan cuti hujung semester saya dah tinggal 3 hari!]

4. Mahallah briefing dimasukkan sekali dalam ta'aruf. Tu yang juga tokok hari kerja kami tu. Dulu, lepas habis saja ta'aruf, pelajar dilepaskan untuk program mahallah masing-masing.

5. Dulu bawah Bro Wari yang pegang ta'aruf buat pertama kali, kali ini dengan Bro Latif yang memang dah biasa kendalikan program ini.

6. Bilangan muka international student kian merosot. Sekarang dah tinggal 5 orang. Itupun, layanannya lain daripada orang lain [tak pelik sangat]. Katanya UIA memang nak kurangkan pelajar antarabangsa yang sertai program UIA, iya ke? Kenapa pula?

[Haha, pengaruh MAWI dah sampai ke Lanchang! Seorang komiti dari Somalia digelar MAWI hanya sebab kepala yang gondol. Macam-macam!].

7. Aim to D&I. Kenapa ya? Komiti D&I kali ini tak nampak Islamic sangat macam yang lepas. Nak sebut juga yang pakai tudung labuh cuma seorang. Dulu boleh kata SEMUA [sisters] pakai tudung labuh.

Kalau yang semester 3 lepas katanya tak ada pun komiti D&I tu yang memang asalnya pohon komiti tu semua main tarik dari biro lain. Mereka kata komiti D&I penat, banyak kena layan pelajar. Kali ni pun sama ke?

8. Kalau dulu boleh kata komiti ta'aruf ni dah jadi macam satu persatuan, sekarang banyak juga muka-muka lama yang dah hilang. Abang Syakir dah kahwin. Abang Ali yang sebelum ni tak pernah lepas dengan ta'aruf pun tak ada. Mana Paparam, abang Dayne dan abang Hamdi? [eh, termasuk juga nama abang saya yang seorang ni ;p ].

9. Tak acila main kroni! Boleh kata RAMAI juga yang sertai bawa pasangan masing-masing sertai sekali. Yang mainboard tu, yang lelakinya, tak ada yang tak ada pasangan dalam ta'aruf sendiri. Yang komiti biasa tu belum nampak lagi. Dulu ada ke?

Mungkin ada tapi tak nampak sangat. Setakat abang Robot dengan Nadia tu semua orang sedia maklum ;p Kalau keadaan ni berterusan untuk semester-semester yang akan datang, saya undur diri la. Jadi malu pula, pada diri sendiri, LEBIH-LEBIH lagi pada segelintir orang Melayu ni.

Yang paling bermakna, saya dapat masukkan Bukit Rengit, Lanchang sebagai satu lagi bukit yang telah ditakluki dalam aktiviti jungle tracking. Dah ada tiga sekarang!

Cuma, jungle tracking kali ini bersifat pendidikan. Kalau di Taman Rimba Komanwel bersama SRC dulu lebih kepada ujian fizikal, di FRIM bersama GCC dulu adalah kedua-dua fizikal dan mental. Jadi, boleh kata RENGIT + KOMANWEL = FRIM.

[Kalaulah dapat sertai family day Prep and Tech CONVEST yang katanya nak ke Janda Baik... Nak buat macam mana, harinya jatuh pada hari kejadian ta'aruf... Tak apalah, bukan tak pernah ke Janda Baik :) Lepas ni nak tunggu program ke Ulu Yam pula. Alahai..., siapa boleh cadangkan kasut apa yang masuk lumpur tak hancur?]

Sekali lagi, sambil merentas hutan sambil belajar ini pokok apa, ini kesan tapak kaki harimau mana [huh?!].

Hari terakhir, kami lawat Pusat Pemuliharaan Gajah di kawasan berhampiran.

Hoho, pertama kali tengok gajah depan mata, dan pertama kali NAIK gajah! "Gajah, gajah," teringat kata Sinchan ;p Trimas to Reflia yang mengajak, kalau tak fikir dua tiga kali juga nak naik mamalia darat terbesar tu.

Menarik, menarik. Jadi salah satu sebab untuk sertai ta'aruf lagi; dapat cuti-cuti Malaysia!

3 comments:

Anonymous said...

rajin mira join taaruf lg ek.. tul ckp mira.. mmg leh addicted klu dah skali join taaruf nih.. cuma semnie terhalang sket psl ade komitmen lain yg agk besar dan perlu diberi perhatian..

rase terpanggil bile mira sentuh psl D&I.. rasenye mira sndr tau knapekan.. sedih gak tengok keadaan tue.. tp,mgkin perception trhadap DnI tue prlu di'pusing' sket.. nak tau knape.. kenala jadi bdak DNI dulu.. sbb sape yg penah jd DnI, die tau mcm mane bestnye berada dlm Dni klu btul2 dihayati..

nway, rasa kagum dgn mira punye performance dlm luahan idea n pendapat.. cukup tersusun.. dan padat.. panjang plak tuh.. pandai recall moment.. pandai quote bile kena tempatnye.. agak2 brape lama mira amik masa taip posting yg nie ek.. saje nak tau hadlaju flow of idea mira.. he..

sy rase klu sy la.. mgkin amik satu mlm baru leh dpt siap posting pjg tuh.. hmm.. tengok idea la jgak..

k then.. baca next komen psl mawi tau..

dinaluzriq said...

eemm..betul kata syarief;'bos' kami dlm DnI, April intake 04/05.. pernah jugak KM sebut dan rasa dah serik..betul tak syarief??..hehehe..tp bila difikirkan balik tak patut cakap cam tuh sebenarnya...

utk intake kali ni, org STAD tel. tanya leh join ke tak..memandangkan ada komitmen lain, so tak join. Dengar2nya kalau tidak salah,jd asst HC utk DnI lah plak..(nasib baik..:p..)

nway..bagus mira..seorg yg 'suka belajar'n mencari pengalaman...

mira said...

salam.

hoho, dua komiti dni dah masuk sini! :)

jangan rasa apa² ya? cuma pandangan peribadi.

tapi nak tahu apa? kalau bukan sebab tahu kerja dni penat, minda saya dah terbuka untuk join dni lepas ni sebab...

tak semestinya yang jadi komiti dni kena pakai tudung labuh! ;p

mula² ingat lebih senang nak deal dengan student [dni kan pc untuk student?], tapi bila dah kerja deal dengan orang besar ni rasa seronok pula. terasa macam 'someone' dalam komiti :)