Tuesday, May 03, 2005

tribute to contributer

Aku dah tahu kenapa aku serasa hilang semangat dan tak bermotivasi menghadapi dunia dan masa hadapan.

Ya, kita sememangnya ada logik motivasi itu, tapi kenapa malap sangat nyalanya? Kenapa nak study pun macam makin tak larat. Lembam saja.

[Aku pun jadi takut pada diri sendiri. Bermesej dengan sumber inspirasi aku buat aku jadi terlebih bersemangat pula. Aku agak Pakdi pun jadi takut ;p ]

Oho, harini ada kuiz pertama subjek Akaun, masih ada masa berfikir, menulis, dan bercerita pasal ni :)

Tapi, betullah kata Puan Ainon PTS, "Orang yang bijak belajar tak semestinya bijak berfikir, orang bijak berfikir tak semestinya bijak belajar."

Lepas tu Along tanya, "Eh, kita [saya] yang mana satu ya?" ;p

Ok, ok.

Apa dia yang menggerakkan penggunaan neuron aku?

Nak tahu kenapa mahasiswa-mahasiswi kita jadi begitu, Pakdi? Jadi berserah nasib dan tawakkal saja? Mentaliti pengguna melebihi pengeluar? Tak mahu membangunkan diri jadi yang 'ter-', 'ter-', dan 'ter-' seperti kata Donald Trump?

Owh, Pakdi dah senaraikan.


Mesti rata-rata jawab : Malaslah.

atau: Aku tak retilah.

atau: Takutlah.

atau: Aku tak pandai lah nak jual-jual ni.

dan 1002 alasan lagi.


[Pakdi, tambah satu lagi dalam senarai, tak minat subjek akaun ;p -- whooha, Pakdi kata buat bisnes tak perlu tahu akaun! Menarik ni! ;p]

Tapi kan, apa sebenarnya penyebab kita, orang Melayu yang memang terkenal dengan kemalasannya ni mesti ada semangat mengubah diri? Tak boleh ke kalau hidup senang-senang saja, goyang kaki, peluk tubuh, tak perlu sakitkan badan buat itu ini? Kerana kita sememangnya tengah senang!

[Yalah, selain nak simpan duit banyar balik pinjaman PTPTN, atau sekurang-kurangnya pinang anak dara orang, buat apa kami nak susah payah cari duit? FAMA kan ada?]

Betul, kita nak duit. Nak BANYAK duit. Macam-macam rancangannya dalam fikiran apa yang nak dibeli. Digicamla, kasut sukanla, laptopla, printerla...

Tapi, malas usaha!

Sebab aku ni angan-angan Mat Jenin saja. Kalau ada duit belilah, kalau belum ada, tunggulah masa ada nanti, masa aku dah kahwin dengan anak raja...

Itu jawapan mereka yang seperti aku, tak nampak lagi di mana kedudukan kami 10 tahun akan datang. Akan senangkah dengan lebihan simpanan ibu bapa yang terpaksa dibahagi-bahagikan lagi dengan adik-beradik lain? Atau jika susah pun, akan benar-benar susahkah?

Sebab aku ada PTPTN, JPA, Sime Darby, atau Telekom, maka nanti mereka yang akan carikan kerja untuk aku!

Hei, sedang ulat bawah batu boleh hidup!

Itulah dia...

Mudah. Senang. Gampang [kata orang Jawa].

Pakdi, kisahkan pada mereka di mana kedudukan orang Melayu dalam peta dunia ekonomi dan pembangunan sekarang! Kisahkan kata-kata Dato' Muhammad Salleh Majid mengenai mentaliti orang Melayu yang tertanam [atau ditanam] sekian lama! Kisahkan bezanya kita dengan masyarakat Cina yang mampu berjaya tanpa sebarang pinjaman... bagaimana agaknya pandangan mereka terhadap kita? [macam dah boleh agak...]

[Hal ini, cerita-cerita pembangkit motivasi saya terpaksa serahkan pada yang lebih arif sebelum saya sendiri temu apa-apa fakta pembantu]

Orang Melayu memang biasa bersenang-senang.

Jadi, di mana kuatnya ya? Ketika meng'amok'. Ya, perkataan Inggeris yang munculnya pun dari sini, dari orang Melayu.

Kita mampu berapi, bersemangat apabila tahu realiti bahawa sememangnya orang Melayu, jika diserang untuk ditawan, senang-senang saja dapat pada bila-bila masa. Kerana, ya, kita leka dalam kemewahan.

Dan, dalam hal ini orang Melayu perlu diberitahu dan disedarkan bahawa kita sebenarnya masih mundur. Malaysia yang majunya ialah bangsa lain!

Yang usaha kuat, itu, yang memang sedia di atas. Sebab itu mereka berjaya. Mereka punya motivasi itu. Mereka nampak apa yang kita kabur asbab kabus lenang ini.

Dan, kita, yang di bawah ini [seperti yang kita fikir], cuma mengharapkan mereka memandu negara, membela nasib dan masa depan kita.

Kita?

Aku pun tak nampak semua ini jika tak disedarkan.

Dan aku, perlu juga sentiasa diingat-ingatkan. Itu perlunya teman seperjuangan atau halaqah. Eh, halaqah bukan untuk saling memperingati pasal agama saja, malah dalam semua bentuk jihad! Dan, eh, jihad bukan saja dalam menegakkan Islam, malah juga untuk bangsa dan negara!

Cuma, satu persoalan lagi.

Bagaimana untuk kita mulakan semua ini?

Ide dah ada, semangat dah mantap, api dah mula marak, darah muda dah menggelegak.

Apa cadangan Pakdi dan rakan-rakan semua? Apa peluang-peluang yang kita ada? Bagaimana untuk memandu perjuangan ini ke arah kemenangan realiti dan hakiki?

Sama-sama kita fikirkan dan gerakkan.

Kami [saya] perlu pemimpin. Saya boleh buat, tapi saya perlu penggerak.

Penggerak yang harapnya boleh beri saya Bosch, bukan tukul [sekali ketuk sekali masuk].

Semangat ini pun, harap nyalanya tahan sehingga dimarakkan lagi nanti dengan oksigen cerita motivasi yang lain.


# Pakdi, saya cukup tertarik dengan formula Pay Yourself First. Bukan Pendapatan - Belanja = Simpanan, tapi Pendapatan - Simpanan = Belanja. "Sebaik-baik amalan adalah yang sedikit tapi istiqamah" [Hadis]. Nice! :)

Dan, "Tapi kawan, hati-hati memilih MLM atau agensi MLM. Kalau syarikat MLM sebut, "Kau cuma perlu bayar RMxxx dan cuma cari 3 orang bawah kau." Maka beredarlah dari ejen tersebut." Baik, saya akan ingat!

2 comments:

Anonymous said...

dah baca :)

www.pakdi.com

mira said...

dah faham, tak konfius lagi? :)